Czekolada

Posiadająca wiele odsłon, od gorzkiej przez białą, mleczną, a na różowej kończąc... składnik zarówno deserów, jak i co raz częściej dań wytrawnych. Czekolada. 


Nasiona kakaowca właściwego (głównego surowca z którego produkuje się czekoladę) początkowo były wykorzystywane przez Majów do produkcji prestiżowych napojów Xococalit (gorzka woda).  Następnie Aztekowie zaczęli łączyć ziarna kakaowca z wanilią, płatkami kwiatów, miodem czy chilli.  Kiedy kakao dotarło do Europy nie zachwyciło swoim smakiem. Europejczycy nie wiedzieli do czego ma im posłużyć surowiec, który jest gorzki, twardy i trudny w obróbce. Dopiero w XVII wieku popularność zyskały roztarte ziarna kakaowca zalane słodką i ciepłą wodą. Mówi się, że pierwsza tabliczka czekolady została wyprodukowana w 1828 roku, przez holenderskiego chemika i jego syna poprzez połączenie kakao, cukru i rozpuszczonego tłuszczu kakaowego.


Czekolada – z czego powstaje?


W podstawowej wersji jest to połączenie tylko 3 składników: miazgi kakaowej, masła kakaowego i cukru. Oczywiście jej skład będzie różnił się w zależności od nadzienia, rodzaju czy woli producenta. 


Czekoladę dzielimy na:

 

Gorzką – spośród 5 innych rodzajów to ją najczęściej polecają dietetycy i lekarze. Zawiera nie mniej niż 70% kakao, a często ma go nawet więcej (80-85%).

 

Deserową – zawiera minimum 50% kakao.


Mleczną – w jej skład w odróżnieniu do 2 poprzednich wchodzi jeszcze mleko, a zawartość kakao nie jest wyższa niż 50%.


Białą - nie zawiera proszku kakaowego. To co ją łączy z czekoladami to zawartość tłuszczu kakaowego i oczywiście cukru, wanilii itp.


Różową – nazywaną również rubinową. Powstała z proszkowanych nasion kakaowca rubinowego, dzięki czemu zawdzięcza swój kolor. Do jej produkcji nie są używane żadne barwniki i aromaty. Jej cechą charakterystyczną jest kwaskowaty, jagodowy smak i delikatna konsystencja. 


Czy czekolada może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie?


Tak, wszyscy miłośnicy czekolady mogą odetchnąć z ulgą. Jest wiele publikacji naukowych, które traktują o pozytywnym działaniu czekolady na zdrowie człowieka – oczywiście przy odpowiednim zachowaniu umiaru w jej jedzeniu. Dlaczego tak się dzieje?

 

Po pierwsze:
czekolada w swoim składzie zawiera epikatechinę – substancję odpowiedzialną za poprawę funkcjonowania śródbłonka naczyń krwionośnych oraz mitochondriów. Stąd korzystnie wpływa na kondycję układu  sercowo-naczyniowego, co potwierdzają obserwacje epidemiologiczne, badania na zwierzętach i próby kliniczne. Najczęstsze zaobserwowane efekty to niższe ciśnienie krwi, spadek stężenia cholesterolu oraz stanu zapalnego. 

 

Po drugie: 
czekolada stanowi źródło serotoniny, która jako neuroprzekaźnik korzystnie działa na kondycję psychiczną i nastrój. 

 

Po trzecie: 
w składzie zawiera magnez, żelazo oraz cynk, które poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. 

 


Mimo swoich korzystnych właściwości czekolada to produkt na który trzeba uważać i powinno się jej jeść w dużych ilościach.  Za korzystną ilość gorzkiej czekolady uważa się spożycie 2-3 kostek w ciągu dnia.

 

Przepis na domowego, czekoladowego batona – a’la Lion. 

 

Produkty:
•    Wafel ryżowy              2 szt.
•    Daktyle suszone        7 szt.
•    Czekolada gorzka     3 kostki
•    Masło orzechowe     2 łyżeczki
•    Mleko 2%                       3 łyżki
•    Orzechy ziemne        15g

 

Sposób przygotowania: Daktyle zalać wrzątkiem i odstawić. Gdy namokną zblendować je (z odrobiną wody) na gładką masę. Wafle ryżowe pokruszyć. W misce połączyć wafle, posiekane orzechy, zblendowane daktyle i masło orzechowe, wymieszać. Wilgotnymi rękami formować batoniki. Czekoladę roztopić w garnuszku, dodać mleko, wymieszać. Przygotowaną polewą polać batony, zostawić do przestygnięcia. Włożyć do zamrażalnika (w naczyniu/formie silikonowej) na ok. godzinę. Przechowywać w lodówce.

 

Smacznego! 

 

 

 

Autor artykułu: dietetyk kliniczny Natalia Kozłowska

 

 

 

 

07 lipca 2020

Porady dietetyczne

Umów konsultacje dietetyczną telefonicznie:

 

 

Warszawa 602 747 957

Płock 787 947 957