NASZE ADRESY

 

Warszawa

ul. Krucza 6/14b
tel. 602 747 957
 

Płock

ul. Piłsudskiego 35
tel. 787 947 957
 

Łódź

ul. Kamińskiego 21
tel. 696 696 214

 

FIZJOTERAPIA

ZABIEGI OPERACYJNE

BLOG

Nasze współprace

Polityka prywatności

DLA PARTNERÓW

Kontakt w sprawie współpracy

Natalia Skibska 

mail: natalia.skibska@essedlazdrowia.pl

 

Nie podlega dyskusji fakt, że Święta Wielkiej Nocy łączą się z przepysznymi potrawami – jajka w każdej postaci, pieczenie, mięsne galarety, sałatki, mazurki, serniki, babki itp. Co więc  w sytuacji, kiedy jesteśmy na diecie?

 

Po pierwsze – zdrowy rozsądek!

 

Święta to czas, kiedy należy się wyciszyć, spędzić czas z rodziną i odpocząć od pośpiechu życia codziennego, dlatego trzymanie diety jest ostatnią rzeczą, którą powinniśmy się przejmować. Jeżeli mamy do wyboru „złamać babci serce” odmawiając zjedzenia kawałka jej sernika, czy kajmakowego mazurka, przy tym utrzymać założoną podaż kilokalorii, a zjeść kawałek i zrobić przyjemność zarówno sobie jak i  jej, to nie zastanawiajmy się ani chwili i wybierzmy drugą opcję.

Proces redukcji masy ciała to jest procesem długofalowym i nawet dwudniowa nadwyżka kaloryczna nie zrujnuje nam drogi do wymarzonej sylwetce na wakacje.

Kluczem do sukcesu jest zachować zdrowy rozsądek, umieć cieszyć się ze spożywania świątecznych potraw i później wrócić ze spokojną głową do założonych celów.

 

Po drugie – siła leży w zamiennikach

 

Jeśli zależy nam, aby święta były smaczne i  chociaż w pewnym stopniu mniej kaloryczne, warto wcześniej usiąść, rozpisać potrawy które chcemy przygotować i pomyśleć nad zamiennikami popularnych Wielkanocnych produktów, które wykorzystujemy w domowym gotowaniu. Dla przykładu:

 

  • Majonez  - śmiem zaryzykować stwierdzeniem, że święta Wielkanocne nie są w stanie się bez niego obejść. Jest on składnikiem tradycyjnych sałatek, potraw z jaj, a nawet niektórych marynat do mięs.  Nikt nie karze nam z niego rezygnować, jednak warto połączyć go z kremowym jogurtem greckim  proporcji 1:1, czy 2:1. Nie odczujemy żadnej różnicy w smaku, a kaloryczność potrawy ulegnie obniżeniu gdyż jedna łyżka majonezu dostarcza ok. 170 kcal (19 gram tłuszczu), natomiast łyżka jogurtu greckiego ok. 20 kcal (1 gram tłuszczu).

 

  • Mięso – Najlepiej sięgać po chude gatunki mięs i w miarę możliwości spożywać je baz skóry. Zalecany jest: kurczak, indyk, cielęcina, indyk, chude części schabu (schab środkowy, szynka wieprzowa), chude części wołowiny. Na świątecznym stole starajmy się wyeliminować lub bardzo mocno ograniczyć mortadele, kiełbasy, salcesony, boczek, karkówkę, baraninę, kaczkę czy gęś. Są to produkty będące źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu.

 

  • Pieczywo- Podczas świątecznego spotkania warto się sięgać po chleb lub bułki z mąki razowej/pełnoziarnistej lub graham. W porównaniu do pszennego pieczywa zawierają więcej błonnika, który nasyci nas szybciej i na dłużej.

 

  • Ciasta – Zamiast cukru, do domowych wypieków warto sięgnąć po erytrol. Jest to naturalny, bezsmakowy i nie wywołujący dolegliwości ze strony układu pokarmowego słodzik. W porównaniu do cukru daje ok.  70% słodyczy, przy jednoczesnej niskiej kaloryczności. Dla przykładu: deser w postaci babeczki wielkanocnej posłodzony 2 łyżeczkami cukru stołowego jest 13 razy bardziej kaloryczny, niż ta sama babeczka posłodzona 3 łyżeczkami erytrolu, przy jednoczesnym takim samym efekcie smakowym.

 

 

Próbowaliście kiedyś zrobić majonez  w domu, może te Święta to dobra okazja, żeby spróbować?:)

Poniżej przedstawiamy Wam dwie wersje domowego majonezu. Obydwie są pyszne i proste w wykonaniu. Musicie koniecznie spróbować 😊

 

Wersja 1

 

Składniki: 1 jajko200 ml oleju, 1 łyżka soku z cytryny, 1 łyżka musztardy Dijon, sól, pieprz.

Sposób przygotowania: Skorupkę jaja sparzyć wrzątkiem, następnie schłodzić w zimnej wodzie. Jajko wbić do wąskiego i dość wysokiego pojemnika, dodać sól, pieprz, musztardę, sok z cytryny i wlać powoli olej. Do przygotowania trzeba użyć blendera ręcznego. Włożyć blender i trzymając noże przy dnie. Miksować na najwyższych obrotach przez kilka sekund, następnie powoli podnosić stopę blendera. Po kilku minutach majonez gotowy.

 

Wersja 2

 

Składniki: 4 żółtka z ugotowanych jajek60 g śmietany 12%1 łyżka musztardy Dijon, sól, pieprz

Sposób przygotowania: Wszystkie składniki zblendować na gładką masę. Doprawić do smaku. Gotowe!

 

07 listopada 2022
Fizjoterapia sportowa to szerokie pojęcie modelu pracy ze sportowcem. Całokształt działania nastawiony jest na wspomaganie treningu, poprawę regeneracji powysiłkowej oraz
04 listopada 2022
O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są
19 października 2022
Dobrze jest co jakiś czas obejrzeć swoje ciało i dokładnie przyjrzeć się wszystkim znamionom. Jeśli coś nas zaniepokoi, warto udać

Autor artykułu

Dietetyk kliniczny Natalia Kupść

Dieta w Święta Wielkiej Nocy? Siła leży w zamiennikach

10 kwietnia 2020