NASZE ADRESY

 

Warszawa

ul. Krucza 6/14b
tel. 602 747 957
 

Płock

ul. Piłsudskiego 35
tel. 787 947 957
 

Łódź

ul. Kamińskiego 21
tel. 696 696 214

 

FIZJOTERAPIA

ZABIEGI OPERACYJNE

BLOG

Nasze współprace

Polityka prywatności

DLA PARTNERÓW

Kontakt w sprawie współpracy

Natalia Skibska 

mail: natalia.skibska@essedlazdrowia.pl

 

Cukrzyca typu II, często nazywana cukrzycą dorosłych to  choroba, w której obserwuję się podwyższone stężenie glukozy we krwi w wyniku upośledzonego działania lub wydzielania insuliny. Podstawą do jej zdiagnozowania jest wartość glikemii przygodnej powyżej 200 mg/dl lub glikemii na czczo powyżej 126 mg/dl. Obecnie wiadomo, że jednym z czynników ryzyka cukrzycy jest nieodpowiednia dieta oraz brak aktywności fizycznej. Prawdopodobnie, wielu przypadkom tej choroby można było by zapobiec lub spowolnić i osłabić jej rozwój, wprowadzając odpowiednie nawyki żywieniowe oraz aktywny tryb życia.  

   

W rozwoju cukrzycy typu II biorą udział dwa czynniki : pierwszy to genetycznie uwarunkowane zaburzenie produkcji i / lub wydzielania insuliny, a drugi to występowanie nadwagi lub otyłości.

Otyłość odpowiedzialna jest  głównie za rozwój insulinooporności, czyli sytuacji kiedy trzustka, aby utrzymać stężenie glukozy we krwi w normie, musi produkować coraz więcej insuliny. Po kilku-kilkunastu latach takiego stanu rzeczy,  jej komórki ulegają wyczerpaniu i produkcja tego hormonu jest co raz mniej efektywna, a to skutkuje zwiększeniem stężenia glukozy we krwi i prowadzi do rozpoznania cukrzycy typu 2.

 

Jednak występowanie otyłości jest czynniki modyfikowalnym, dlatego można zapobiec rozwojowi  cukrzycy typu 2  poprzez  dbanie o utrzymanie prawidłowej i racjonalnej diety  oraz regularnej aktywności fizycznej.  

 

Prewencja cukrzycy typu 2 zakłada ograniczenie łatwo przyswajalnych węglowodanów, a zatem słodyczy, miodu, dżemów, słodkich napojów i cukru dodanego.

Podstawą diety powinny być węglowodany złożone, w formie pełnoziarnistego pieczywa, ryżu brązowego, grubych kasz, pełnoziarnistego makaronu, płatków zbożowych. Biały makaron należy zmienić na makaron pełnoziarnisty,  biały ryż na brązowy, a kasze drobne na grube.

Produkty pełnoziarniste są źródłem błonnika, który znacznie obniża indeks glikemiczny posiłku oraz powoduje wolniejsze wchłanianie glukozy, a tym samym zapobiega skrajnym wahaniom cukru we krwi.

 

 

 

Dietoprofilaktyka - Cukrzyca typu II

03 grudnia 2019
07 listopada 2022
Fizjoterapia sportowa to szerokie pojęcie modelu pracy ze sportowcem. Całokształt działania nastawiony jest na wspomaganie treningu, poprawę regeneracji powysiłkowej oraz
04 listopada 2022
O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są
19 października 2022
Dobrze jest co jakiś czas obejrzeć swoje ciało i dokładnie przyjrzeć się wszystkim znamionom. Jeśli coś nas zaniepokoi, warto udać

Autor artykułu

Dietetyk kliniczny Natalia Kupść