Dietoprofilaktyka - nadciśnienie tętnicze

Wartość ciśnienia tętniczego, która pozwala nam zdiagnozować nadciśnienie to 140/90 mmHg lub więcej.  Nadciśnienie rozwija się samoistnie pod wpływem czynników środowiskowych, takich jak  nadmierne spożycie soli, dieta o dużej zawartości tłuszczu, otyłość oraz niedostateczna  aktywność fizyczna.

 

Jeżeli problemy z ciśnieniem nie zostaną zdiagnozowane podczas  rutynowego badania, najczęściej przebiega skrycie. Objawy są bardzo niespecyficzne - bóle głowy, kołatanie serca, nadmierna potliwość, zaczerwienienie twarzy, szyi i klatki piersiowej.  Występowanie takich objawów, zwłaszcza u osób z nadmierną masą ciała, powinno nas skłonić do wizyty u lekarza.

Nieleczone nadciśnienie tętnicze może prowadzić do rozwoju innych chorób takich jak miażdżyca, choroba niedokrwienna serca czy udar mózgu.

 

Za głównego sprawcę rozwoju tego schorzenia uważa się  sól kuchenną, a dokładnie zbyt duże jej spożycie.

 

Polskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca spożywanie 5g soli dziennie pochodzących ze wszystkich źródeł pokarmowych, czyli  sól dodawaną podczas przygotowywania posiłków, sól dodaną w trakcie ich spożywania, ale również zawartą już w produktach spożywczych. Badania jednak wskazują, że spożycie soli przez Polaków jest ponad dwukrotnie większe niż ilość rekomendowana.

 

Naukowcy z  American College of Cardiology (ACC) oraz American Heart Association (AHS) rekomendują zmniejszenie masy ciała (w przypadku występowania nadwagi lub otyłości), zastosowanie optymalnej diety, zmniejszenie spożycia soli przy równoczesnym zwiększeniu spożycia potasu, rezygnację ze spożycia alkoholu oraz  zwiększenie codziennej aktywności fizycznej.

 

Wykazano, iż u pacjentów ze stwierdzonym nadciśnieniem tętniczym połączenie wysiłku fizycznego z dietą DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) oraz redukcją masy ciała korzystniej wpłynęło na obniżenie ciśnienia krwi w porównaniu z zastosowaniem samej diety.

W  jak sposób zmniejszyć ilość soli w naszej diecie? Oto kilka wskazówek.

  • Po pierwsze używać mniej soli do własnych potraw, zamiast jej, używać aromatycznych i i intensywnych przypraw (tj. chilli, kozieradka, bazylia, oregano, kurkuma, czosnek)
  • Zrezygnować, lub znacząco ograniczyć żywność wyosoko- przetworzoną (gotowe potrawy, zupy typu instant, słone przekąski, żywność typu fast – food itp.)
  • Przy zakupie  wędliny, szynki,  czy sera sprawdzać pod  rubryką: „zawartość sodu/soli” zawartość soli w danym produkcie i wybierać ten, który ma jej najmniej
  • Zrezygnować z używania mieszanek  typu „vegeta”, „przyprawa do grilla”, „maggi” itp., które najczęściej sól mają na pierwszym składzie i  przyprawiać potrawy ziołami sprzedawanymi osobno.

 

 

 

 

Autor artykułu: dietetyk kliniczny mgr. Natalia Kozłowska​​​​​​​

 

 

 

 

 

24 października 2019

Porady dietetyczne

Umów konsultacje dietetyczną telefonicznie:

 

 

Warszawa 602 747 957

Płock 787 947 957