NASZE ADRESY

 

Warszawa

ul. Krucza 6/14b
tel. 602 747 957
 

Płock

ul. Piłsudskiego 35
tel. 787 947 957
 

Łódź

ul. Kamińskiego 21
tel. 696 696 214

 

FIZJOTERAPIA

ZABIEGI OPERACYJNE

BLOG

Nasze współprace

Polityka prywatności

DLA PARTNERÓW

Kontakt w sprawie współpracy

Natalia Skibska 

mail: natalia.skibska@essedlazdrowia.pl

 

O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są wciąż marginalizowane, a odpoczynek po treningu często pomijany. Wydaje się to być dużym błędem i aby Was do tego przekonać, przypomnę wywodzącą się ze świata fizjologii zasadą superkompensacji.

 

Zjawisko to polega na prezentowaniu wyższego poziomu zdolności treningowych po okresie wypoczynku (wypoczynek musi być – niestety – poprzedzony odpowiednio dużym wysiłkiem).

 

Dlaczego warto odpoczywać?

04 listopada 2022

Ryc. 1 Zasada superkompensacji, efekt pozytywny. Opracowanie własne

Ryc. 2 Zasada superkompensacji, efekt negatywny. Opracowanie własne

Na skutek treningu zdolności organizmu do znoszenia wysiłku/przenoszenia obciążeń maleją (przejściowy okres narastającego zmęczenia w czasie wysiłku). W imię zasady, okres optymalnej regeneracji pozwala wrócić do wyższego poziomu startowego niż ten, który prezentowaliśmy przed odbytym wysiłkiem. W dłuższej perspektywie prowadzi to do zwiększenia tolerancji na zadawane obciążenia, a co za tym idzie do poprawy poziomu wytrenowania.

 

W sytuacji, gdy odpoczynek zostanie pominięty lub będzie nieefektywny (zbyt krótki, obarczony innymi obciążeniami (np. emocjonalnymi, żywieniowymi etc.)) może dojść do przetrenowania. Dzieje się tak, gdy organizm nie zdąży wrócić do równowagi fizjologicznej, a zadawany jest mu kolejny wysiłek. Tu z kolei długofalowo możemy dostrzec spadek zdolności adaptacyjnych do treningu, mimo że pacjent/zawodnik regularnie poddawany jest obciążeniom.

Zdarzają się też sytuacje, kiedy pacjent/zawodnik poświęca czas i chęci w kwestii odpowiedniej regeneracji, lecz jego obciążenia nie są na tyle duże, aby wywołać efekt superkompensacji. W tym okresie obserwować będziemy podtrzymanie wcześniej wypracowanego poziomu wytrenowania.

Ryc. 3 Zasada superkompensacji, efekt neutralny. Opracowanie własne

Nie będzie zaskoczeniem informacja, że filarami odpowiedniej regeneracji niezmiennie pozostają:

 

  1. Higiena snu (jego odpowiednia długość i co ważniejsze – jakość)
  2. Optymalny, indywidualnie dostosowany do potrzeb oraz preferencji sposób odżywiania
  3. Odpowiednie nawodnienie (w czasie funkcjonowania na co dzień oraz w czasie treningu)
  4. Kontrola stresu, równowaga psychiczna i emocjonalna

 

Dodatkowo, dla wsparcia regeneracji w czasie zwiększonego wysiłku (na przykład w sporcie amatorskim lub w odpowiednim okresie po zabiegach operacyjnych, gdy aktywność ruchowa jest większa*) można posiłkować się takimi metodami jak:

 

  • stretching,
  • rolowanie,
  • krioterapia,
  • drenaż limfatyczny,
  • masaż,
  • elektrostymulacja,
  • treningi oddechowe,
  • zabiegi hydroterapii.

 

 

Wnioski nasuwają się więc same – bez ciężkiej pracy próżno jest oczekiwać poprawy, jednak bez odpowiedniej regeneracji nawet ciężka praca może nie przynieść spodziewanych efektów.

 

___________

*w świecie sportu zawodowego sztab osób odpowiedzialnych za przygotowanie zawodnika do startu ustala odpowiednią dla niego regenerację. Treść artykułu jest więc skierowana przede wszystkich do pacjentów po zabiegach operacyjnych, którzy w pewnym etapie procesu rehabilitacji poddawani są pełnowymiarowym cyklom treningowym oraz zawodników sportu amatorskiego, którzy ilością jednostek treningowych często nie odbiegają od swoich kolegów zawodowców, jednak z racji innych obowiązków rezygnują zazwyczaj z tej składowej treningu, jaką jest regeneracja.

07 listopada 2022
Fizjoterapia sportowa to szerokie pojęcie modelu pracy ze sportowcem. Całokształt działania nastawiony jest na wspomaganie treningu, poprawę regeneracji powysiłkowej oraz
04 listopada 2022
O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są
19 października 2022
Dobrze jest co jakiś czas obejrzeć swoje ciało i dokładnie przyjrzeć się wszystkim znamionom. Jeśli coś nas zaniepokoi, warto udać

Autor artykułu

Fizjoterapeutka Gabriela Osewska

Zapraszamy na konsultacje dermatologiczne