NASZE ADRESY

 

Warszawa

ul. Krucza 6/14b
tel. 602 747 957
 

Płock

ul. Piłsudskiego 35
tel. 787 947 957
 

Łódź

ul. Kamińskiego 21
tel. 696 696 214

 

FIZJOTERAPIA

ZABIEGI OPERACYJNE

BLOG

Nasze współprace

Polityka prywatności

DLA PARTNERÓW

Kontakt w sprawie współpracy

Natalia Skibska 

mail: natalia.skibska@essedlazdrowia.pl

 

Falafel, w tradycyjnej wersji, to smażone na głębokim tłuszczu, kulki z ciecierzycy, bobu, fasoli lub grochu z dodatkiem wyrazistych, arabskich przypraw. Może być podawany na talerzu, w formie dania obiadowego, z dodatkiem składnika skrobiowego (kaszy, ziemniaków lub ryżu) oraz sałatki lub w chlebie PITA, kiedy wraz warzywami i sosem, stanowi wegański odpowiednik tradycyjnego kebaba.

 

Falafel ze względu na fakt, że wykonany jest z nasion roślin strączkowych, stanowi bogate źródło białka roślinnego i jest ceniony w kuchni zarówno wegetariańskiej jak i wegańskiej. Dodatkowo, obecny w roślinach strączkowych błonnik usprawnia pracę przewodu pokarmowego, oraz daje szybkie uczucie sytości, co sprzyja redukcji masy ciała. Przez duży udział aromatycznych przypraw, falafel zawiera również niewiele soli, w porównaniu do potraw mięsnych, co jest pomocne w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia krwi.

 

Mimo, że Falafel osiąga co raz większą popularność i gości na talerzach nie tylko u wegan, pochodzenie tej potrawy do dzisiaj nie zostało ostatecznie rozstrzygnięte. Jedne źródła donoszą, że potrawa ta pochodzi z Izraela, natomiast inne, że to Egipt jest ojczyzną wegańskich kulek. Początkowo, falafel był daniem postnym u koptyjskich chrześcijan i pierwszy raz został wykonany około 1000 lat temu. co Z czasem jednak poprzez prężnie działające ośrodki portowe, potrawa zyskiwała coraz większą popularność w wielu Państwach Morza Śródziemnego. Do Polski najprawdopodobniej falafel trafił z Turcji, głównie dzięki imigrantom.

 

Zaproponujemy Wam szybki i zdrowy przepis na domowy falafel i sami ocenicie, czy ta potrawa przypadnie Wam do gustu 😊 . Od swojego konwencjonalnego odpowiednika będzie różnił się obróbką termiczną, a dzięki temu mniejszą ilością tłuszczu i kilokalorii.

 

 

FIT FALAFEL Z PIEKARNIKA

 

 

Składniki: 2 puszki ciecierzycy – bez zalewy, 1 łyżka cebuli suszonej w proszku, 3 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych, 4 łyżki drobno posiekanej natki pietruszki, 3 łyżki bardzo drobno poszatkowanych liści kolendry3 łyżeczki erytrytolu (lub cukru), 2 ząbki czosnku, 1 łyżeczka zmielonego kuminu, ½ łyżeczki zmielonych nasion kolendry, sól, pieprz. Do obtoczenia- 3 łyżki bułki tartej razowej, łyżeczka papryki słodkiej w proszku.

 

Sposób przygotowania: Piekarnik nagrzewamy do 180°CCiecierzycę miksujemy w blenderze na jak bardzo gładką masę, następnie przekładamy do miski i dodajemy resztę składników. Dokładnie mieszamy. Doprawiamy do smaku. W osobnej misce mieszamy bułkę tartą ze słodką papryką. Z masy z ciecierzycy formujemy kulki, obtaczamy je w bułce tartej formujemy na małe, okrągłe kotleciki o średnicy 4–5 cm. Układamy je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy przez 15–20 minut w zależności od wielkości falafeli. Spożywamy na ciepło lub na zimno.

 

Smacznego 😊

 

 

 

Falafel – czym jest i skąd się wziął?

20 czerwca 2020
07 listopada 2022
Fizjoterapia sportowa to szerokie pojęcie modelu pracy ze sportowcem. Całokształt działania nastawiony jest na wspomaganie treningu, poprawę regeneracji powysiłkowej oraz
04 listopada 2022
O ile o benefitach płynących z regularnej aktywności fizycznej nikogo nie trzeba przekonywać, to korzyści wynikające z regeneracji powysiłkowej są
19 października 2022
Dobrze jest co jakiś czas obejrzeć swoje ciało i dokładnie przyjrzeć się wszystkim znamionom. Jeśli coś nas zaniepokoi, warto udać

Autor artykułu

Dietetyk kliniczny Natalia Kupść