Ile kalorii ma pączek, czyli rzecz o Tłustym czwartku.

 

Nieuchronnie zbliża się dzień, który nie rzadko przyprawia o niepokój osoby dbające o linię – TŁUSTY CZWARTEK. Słodycze i przekąski spożywane tego dnia to prawdziwa bomba kaloryczna. Jeden pączek w zależności od wielkości może zawierać nawet 15 gram tłuszczu i dostarczać od  200 do 350 kcal, podobnie jak  oponka, czyli popularny Donut.  Z kolei jeden faworek ważący około 15 gram liczy około 85 kcal.

 

Czy jednak podczas diety, warto podchodzić, aż tak drastyczne do tłustego czwartku i omijać każdego pączka szerokim łukiem?

 

Redukcja masy ciała to proces złożony, którego główną zasadą jest utrzymanie deficytu kalorycznego, utrzymującego się od kilku do kilkunastu tygodni w zależności od potrzeb. Jeśli codziennie staramy się utrzymywać ujemny bilans kaloryczny i bazować na zdrowych produktach,  jednodniowa nadwyżka kalorii, w postaci  1 czy 2 pączków,  w skali tygodnia nie zaburzy nam ogólnego procesu redukcji tkanki tłuszczowej. Jeśli jednak bardzo zależy nam na utrzymaniu codziennej tej samej podaży kalorycznej, również w tłusty czwartek, a jednocześnie ze wszystkich stron jesteśmy bombardowani pączkami, oponkami czy donatami, dobrym rozwiązaniem będzie zamiana II śniadania czy podwieczorku na rzecz pączka + dołożenie tego dnia dodatkowej aktywności fizycznej. Wtedy możemy być absolutnie pewni, że redukcja masy ciała przebiega bez zarzutu.

 

Drugą opcją, godną do rozważenia, będzie przygotowanie pączków samodzielnie. Dzięki temu, możemy zadbać o jakość wykorzystywanego oleju i ilość dodanego cukru, lub pokusić się o przygotowanie „odchudzonej” wersji konwencjonalnego pączka w formie pieczonej, jak z przepisu  poniżej. Wystarczy nagrzać piekarnik, przygotować blaszkę, okrągłe foremki i papier do pieczenia. Kształt jest absolutnie dowolny, możemy wykonać tradycyjne pączki, pączuszki mini lub donaty.

 

Składniki na około 12 pączków:

  • Olej rzepakowy - ½  szklanki (ok. 120ml)
  • Słodzidło (ksylitol/erytrol) - szklanka
  • Jajka - 7 sztuk
  • Ekstrakt z wanilii - łyżeczka
  • Mąka owsiana - ½  szklanki
  • Mąka kokosowa - ½  szklanki
  • Proszek do pieczenia - łyżeczka

 

 

Sposób przygotowania: Jajka należy ubijamy z ksylitolem lub erytrolem za pomącą blendera lub trzepaczki. Następnie dodajemy olej mąkę, proszek do pieczenia i ekstrakt z wanilii. Wszystko dokładnie miksujemy na gładką masę, następnie przelewamy do foremek i pieczemy  około 25 minut w 180 stopniach. Dekorujemy wedle uznania – mrożonymi owocami/ zmielonym ksylitolem / gorzką czekoladą z wiórkami kokosowymi albo cynamonem.

Smacznego!

 

 

 

Autor artykułu: dietetyk kliniczny mgr. Natalia Kozłowska 

 

 

 

18 lutego 2020

Porady dietetyczne

Umów konsultacje dietetyczną telefonicznie:

 

 

Warszawa 602 747 957

Płock 787 947 957